20 de novembre 2017

Una pallassa que és un àngel



Pepa Plana combina diversió i denúncia a ‘Paradís pintat’
          
Seguint el costum de programar dintre la temporada estable del Monumental alguna peça de teatre no convencional i apte per a tota mena de públic, dissabte passat es va presentar ‘Paradís Pintat’, de Pepa Plana. Es tracta d’un muntatge en principi dirigit als adults però que resulta igualment atractiu per als petits. Es va estrenar al Festival Grec de Barcelona l’estiu de 2016 i des de llavors no ha parat de representar-se arreu

Pepa Plana (Valls, 1965) és una actriu-pallassa que des de fa més de vint anys reivindica el llenguatge de clown amb una òptica femenina, ja que és un tipus d’humor tradicionalment en mans dels homes. Alguns dels seus espectacles els ha rodat per tot el món, sovint en expedicions de Pallassos sense Fronteres. D’ella a Mataró s’ha pogut veure ‘Giulietta’, el 2009 dins el Festival Shakespeare, i ‘Penèlope’, el 2011 a Can Gassol. La seva trajectòria ha estat reconeguda amb diversos guardons entre els quals destaca el Premi Nacional de Cultura de la Generalitat de Catalunya l’any 2014. Ha col·laborat amb el Cirque du Soleil i ha dirigit també el Festival Internacional de Pallasses d’Andorra. Una de les característiques dels seus treballs és que solen comptar amb la mirada externa de dramaturgs i directors que l’ajuden a enriquir-ne tant la forma com els continguts.

Drama al fons del mar
A ‘Paradís Pintat’ ha estat dirigida per l’italià Ferruccio Cainero, prolífic actor i creador que utilitza un llenguatge quotidià inspirat en la tradició de la Commedia dell’Arte, però sempre connectat amb la realitat actual. L’obra, que té dos fils conductors, parteix d’un quadre on uns àngels amb cara de bons nois canten infatigablement el ‘Nigra sum’ de Pau Casals. En el primer, un d’ells, l’angeleta Pepa, avorrida de la seva vida monòtona decideix fugir del marc i amb voluntat de volar comença a prendre iniciatives que la fan explorar una sèrie d’elements familiars. Una caixa de música, un coixinet d’agulles o una troca de llana originen un seguit de gags, alguns molt clàssics i d’altres molt seus. En el segon es veu com decideix anar a treballar d’àngel de la guarda al fons del mar i és allà on descobreix que el paisatge ideal de silenci, coloraines i peixos amaga una realitat difícil de suportar: cossos i més cossos de persones que s’han ofegat intentant buscar una sortida a la seva terrible situació vital. Aquí l’espectacle canvia de registre, esdevé més oníric i sacseja el públic perquè l’esglai i la impotència de l’angeleta entremaliada fan que hagi de tornar al quadre celestial d’on ha sortit.

Aflicció final
A ‘Paradís pintat’ Pepa Plana, sola a l’escenari, gairebé no parla. Però l’expressivitat del seu gest fa perfectament entenedors tots els neguits i estats d’ànim que representa. Hi ajuda també el to just i precís del vestuari, l’escenografia, la il·luminació i algunes projeccions. El ritme volgudament lent i  la dura realitat del tema, que no permet un final feliç, deixen potser en l’espectador una sensació que no és la que s’espera d’un espectacle de clown. Sigui com sigui, tal com diu el programa de mà, l’obra vol obrir portes a l’esperança i servir d’homenatge a tots els que han mort mentre demanaven l’oportunitat de tenir una vida millor.

PUBLICAT PER
Comas Soler

Encetem temporada, comença l'espectacle!

Amb la celebració de la Festa Major de Manresa,  donem el tret de sortida a la nova temporada del Kursaal.  Us hem preparat una tardor que a...